Demo Image

Nasz blog

Blog bardzo nie klasyczny.

Znajdziesz tu wiele informacji na przeróżne tematy pisane przez specjalistów z danej dziedziny.

zapraszamy do lektury i mamy nadzieje że przypadnie ci do gustu nasz blog

Zapłonniki

artykuł poświęcony zapłonnikom w żarówkach ksenonowych

przejdź do zapłonniki

narzędzia

gdzie dostać potrzebne narzędzia

przejdź do narzędzia

Demo Image

    • Annka: "Bardzo fajny i ciekawy blog - miło się czyta tak profesjonalnie przygotowane analizy."
    • Nanopauza: "Czytałem artykuł o turbosprężarkach i znalazłem tam dokładnie takie informacje jak potrzebowałem. Wielkie dzięki."
    • Matteusz: "Efektywnie i kompleksowo podana wiedza, perełka w zalewie internetowych brednii."
    • 02/05 Nowa szata

      Trochę przebudowałem zawartość i interfejs bloga. Mam nadzieję, że Wam się spodoba.

    • 02/05 Kolejne newsy

      Kolejne wpisy dodane zapraszam do dyskutowania i komentowania.

    • newsy
    • blog
    • informatyka
    • it
    • grafika
    • technologia
    • Polska
    • rodzina
    • www
  • Demo Image

    Wiadomości ze świata sztuki

    Świeże informację ze świata sztuki pisane przez naszych zaprzyjaźnionych plastyków

  • Demo Image

    Najnowsze nowinki naukowe

    Zapewniamy ci stały dostęp do wiedzy technicznej dzięki czemu nie będziesz już w tyle

  • Demo Image

    To jakiej muzyki słuchać?

    Dzięki naszym artykułom dowiesz się co się dzieje w świecie muzyki

  • Demo Image

    Co się dzieje na świecie!

    Nasi publicyście zadbają aby żadne ważne wydarzenie cię nie ominęło i byś zawsze był najlepiej poinformowany

Jak sprawnie wymienić koło?

narzędziaKażdy, nawet najbardziej doświadczony kierowca, trafia w końcu na taki dzień, kiedy zmuszony jest do wymiany koła, nie każdy jednak posiada odpowiednie narzędzia, które mu to umożliwiają. Jakość naszych dróg od kilkudziesięciu lat pozostawia wiele do życzenia, przez co nasze samochody zmuszone są do jazdy po dziurach, spękaniach i głębokich koleinach. Już blisko dwadzieścia procent naszych dróg nie nadaje się do użytku i powinna być wyłączona z publicznego stosowania, w praktyce jednak nie pozostaje nam nic innego, jak tylko spróbować dostosować się do panujących obecnie warunków.

Opony są tymi elementami składowymi każdego samochodu, o które najtrudniej jest zadbać, ze względu na to, że narażone są na wiele czynników zewnętrznych, które mogą powodować ich szybsze zużywanie się czy uszkadzanie. Istnieje jednak garść wskazówek, które mogą ułatwić ich eksploatację i sprawić, że opony będą zużywane oszczędniej i wolniej. Według badań, które zostały przeprowadzone na podstawie analiz wypadków drogowych na terenie Niemiec, wynika, że niemal co druga sytuacja, w której zawiodło ogumienie, spowodowane jest zbyt niskim ciśnieniem w kole. Jest to dość popularna wada, biorąc pod uwagę fakt, iż niemal osiemdziesiąt procent kierowców posiada za niskie, albo za wysokie ciśnienie w poszczególnych kołach. Jest to o tyle niebezpieczne, że od ich właściwego stanu zależy to, czy unikniemy kolizji czy poważnego wypadku oraz czy nasze opony nie będą zużyte zbyt szybko.

Wiadomo też, że odpowiednie narzędzia dają nam sami producenci opon. W ich szczegółowych instrukcjach znaleźć możemy konkretne dane i informacje dotyczące prawidłowej ich eksploatacji. Producenci pojazdów wskazują dodatkowo jakie ciśnienie powinno być dostosowane najlepiej do własnego obciążenia konkretnego pojazdu, oraz jak często samochód powinien być poddawany technicznym przeglądom, aby można było zachować go w dobrym stanie. Ciśnienie opon powinno być regularnie sprawdzane, najlepiej raz na dwa tygodnie oraz za każdym razem, kiedy zamierzamy udać się w dalszą podróż. Tego typu kontrole pozwolą nam ustrzec się przed przykrymi i ? nierzadko ? niebezpiecznymi przygodami z uszkodzeniami poszczególnych części samochodu. Jak jednak powinno wyglądać prawidłowe mierzenie ciśnienia w kołach? Przede wszystkim warto pamiętać, że powinno być sprawdzane po dłuższym postoju, kiedy silnik i same opony są wystarczająco zimne, najlepiej zresztą zrobić to rano, jeszcze przed pierwszym wyjazdem samochodu z garażu. Jeżeli nie wiemy jakie ciśnienie powinny posiadać opony w naszym konkretnym pojeździe, łatwo możemy znaleźć odpowiednie tabele na stronach internetowych poświęconych motoryzacji, albo bezpośrednio na stronach producentów samochodów i opon.

Aby uchronić nasze koła przed zbytnim zużyciem, powinniśmy pilnować także, aby w bieżnikach opon nie zostawały kamienie, gwoździe czy inne przedmioty, które mogą przebijać ogumienie i uszkadzać całość. Do ich usuwania zastosować trzeba odpowiednie narzędzia. Warto jest inwestować w dobre narzędzia - sprawdź na: http://a-b.com.pl/. Lepiej, żeby były to akcesoria z drewna o łagodnych kształtach, które nie tylko szybko uporają się z wszystkimi niepotrzebnymi obiektami, ale i nie będą uszkadzać struktury opony. Ostre sprzęty, takie jak kombinerki czy śrubokręty, lepiej zostawić na inne okazje.

Nasze opony mogą być uszkodzone także przez niekorzystne warunki pogodowe, ale i samą technikę jazdy. O ile oczywiście nie mamy większego wpływu na stan naszych dróg ? ilość i wielkość dziur, uskoki czy koleiny, tak mamy możliwość dostosowywania prędkości oraz elastyczności jazdy samochodem. Lepiej bowiem będzie, kiedy ewentualne uszkodzenia jezdni będziemy pokonywać z mniejszą prędkością i maksymalnie je omijając. Przejazd przez taką przeszkodę z nadmierną prędkością nie tylko może uszkodzić boczne ściany opony, ale i całe podwozie naszego pojazdu. Równie niebezpieczne dla naszych kół, co nieodpowiednie warunki na samym asfalcie, są krawężniki, dlatego też najlepiej z zasady je omijać. Oczywiście nie mniej ważny jest sam wiek opon. Im większe ich zużycie, tym większe prawdopodobieństwo, że zaczną odmawiać współpracy. Nawet jeżeli bieżnik ma wystarczającą głębokość, to struktura samej opony oraz stan gumy, może pozostawiać wiele do życzenia. Dlatego też nie warto ryzykować swojego zdrowia albo życia dla kilkuset złotych więcej w kieszeni, tylko na bieżąco wymieniać ogumienie. Unikniemy tym samym niebezpiecznego rozerwania opony i groźnych powikłań. Co jednak zrobić, kiedy opona już pękła?

W pierwszej chwili wymiana koła w momencie, kiedy opona w naszym samochodzie została przebita, może wydawać się czynnością niemal banalną, każdy powiem posiada w swoim aucie narzędzia potrzebne w takich momentach. W czasie wykonywania tej czynności okazuje się jednak, że dla wielu kierowców stanowi to spore wyzwanie i nie jest takie proste, jak z pozoru mogłoby się to wydawać. Pierwszą rzeczą powinno być znalezienie odpowiednio twardego miejsca, w którym swobodnie będziemy mogli podnieść samochód. Nie powinna to być zatem leśna ścieżka czy polna droga, ponieważ narzędzia będą wbijały się w ziemię. Następnie powinniśmy zaciągnąć hamulec ręczny, wyjąć z bagażnika zapasowe koło i poluzować śruby mocujące przy oponie, która jest niesprawna. Jest to o tyle ważne, że później, kiedy samochód jest już uniesiony, poluzowanie śrub będzie już niemal niemożliwe. Kolejną czynnością jest więc użycie podnośnika i włożenie jego ramienia w określone miejsce oraz płynne podnoszenie pojazdu. Teraz łatwiej jest odkręcić poluzowane śruby i zdjąć uszkodzone koło. Zapasowe powinniśmy przykręcać krzyżowo, a po skończonym procesie powoli opuścić samochód i schować uszkodzoną część.

Podczas wymiany przebitej lub pękniętej opony wymagane jest również zachowanie należytego bezpieczeństwa, zarówno swojego, jak i innych użytkowników drogi. Jako, że proces ten wymaga odpowiedniej ilości czasu i może trwać nawet kilkanaście minut, zadbajmy o to, aby w naszym pojeździe włączone były światła awaryjne, a w odpowiedniej odległości znajdował się trójkąt ostrzegawczy. W trosce o środowisko, zużytą oponę powinniśmy oddać też do najbliższej wulkanizacji, która zajmie się jej odpowiednią utylizacją.

Icon Muzyka
Icon Świat
Icon Sztuka
Icon Nauka