- Annka: "Bardzo fajny i ciekawy blog - miło się czyta tak profesjonalnie przygotowane analizy."
- Nanopauza: "Czytałem artykuł o turbosprężarkach i znalazłem tam dokładnie takie informacje jak potrzebowałem. Wielkie dzięki."
- Matteusz: "Efektywnie i kompleksowo podana wiedza, perełka w zalewie internetowych brednii."
Oświetlenie ksenonowe
Oświetlenie ksenonowe jest współcześnie szeroko stosowane w przemyśle samochodowym. Stanowi oryginalne wyposażenie najnowocześniejszych samochodów, ale również jest montowane w modelach starszych na szeroką skalę. Na cały zestaw oświetlenia ksenonowego składa się żarówka ksenonowa, zwana tu palnikiem lub żarnikiem ksenonowym oraz przetwornica. Ten niezwykle ważny element, dostępny w dwóch wariantach: analogowym i cyfrowym, posiada zapłonniki zintegrowane lub zapłonniki występujący osobno. Od przetwornicy zależy tak naprawdę wszystko. To ona jest odpowiedzialna za wytworzenie odpowiednio wysokiego napięcia, potrzebnego do zapalenia żarnika ksenonowego. Napięcie rozruchowe musi mieć wartość 21 kV. W przypadku tradycyjnego oświetlenia halogenowego, napięcie potrzebne do jego uruchomienia powinno mieć wartość 12 V. Napięcie rozruchowe w oświetleniu ksenonowym po chwili spada do 85 V i służy do podtrzymania odpowiedniego poziomu świecenia.
Przy wyborze oświetlenia ksenonowego stajemy przed kilkoma dylematami. Pierwszy dotyczy marki i ceny. Drugi - rodzaju przetwornicy. Następnie zastanawiamy się czy wybrać zapłonnik zintegrowany lub osobny. Osobno występujący zapłonnik ma ogromną zaletę. Jeżeli zostanie uszkodzony w przyszłości, nie trzeba wówczas wymieniać całej przetwornicy. Kolejną decyzją, jaką musimy podjąć jest barwa światła, dostępna w przypadku oświetlenia ksenonowego w różnych wariantach. Żarówka ksenonowa jest niesamowicie wydajna, wystarcza bowiem na 3000 godzin, podczas gdy halogenowa kończy swój żywot po 300 godzinach. Dziesięciokrotnie dłuższa żywotność żarówek eliminuje problem ich wymiany. Palnik ksenonowy jest również energooszczędny, co przekłada się na oszczędność paliwa. Daje przy tym o wiele mocniejszy strumień światła. W zależności od temperatury barwowej, wytwarza około 3200 lm. Dla porównania, halogenowa lampa wytwarza zaledwie połowę tej wartości.
Oprócz oszczędności i względów bezpieczeństwa, kierowcy decydują się na oświetlenie ksenonowe również z uwagi na wygląd samochodu. Zestaw ksenonowy wpływa bowiem na atrakcyjność pojazdu i dodaje mu wyrazu.